Amb els treballs de pintat de noves places d'estacionament per a cotxes a l'avinguda Catalunya d'Amposta s'ha obert de nou el debat sobre com hauria de ser aquest vial. L'opció de fer-ne una rambla amb un passeig central sempre ha planat sobre l'horitzó dels governs municipals, i com era d'esperar ara s'ha introduït la variable bicicleta a les propostes.
Per part de Viure en bici el nostre posicionament és el següent:
- Entenem que aquesta remodelació, si es pot dir així, no té res a veure amb el pla de mobilitat sostenible d'Amposta.
- Que des del nostre punt de vista, l'avinguda Catalunya d'Amposta no és un eix prioritari pels interessos de la mobilitat en bicicleta, i que per tant no veiem la necessitat en que hi hagi un carril bici en aquesta via, i molt menys sobre una hipotètica vorera central compartint espai amb els vianants. Els passejos o carrils bici centrals generen problemes de seguretat viària, especialment a les cruïlles, interseccions i rotondes. Apostem sempre pels carrils bici laterals, més fàcils d'implementar i segurs a l'hora de superar les interseccions.
- Actualment l'avinguda Catalunya no és una via urbana massa recomanable per anar en bicicleta, ja que es tracta d'una via amb una gran intensitat de trànsit i generalment amb velocitats altes, fet que la converteix en molt poc segura. Amb aquestes condicions només seria ciclable amb un sistema de carril bici segregat.
- Reduir intensitat i velocitat (pacificar) és una de les condicions per a poder compartir la calçada amb els cotxes, però a banda de limitar la velocitat amb senyalització o pintar la calçada, cal complementar-ho amb altres actuacions (xicanes, sharrows, coixins berlinesos, etc) per a que esdevingui realment efectiu i segur.
- Haver eliminat un carril en calçada contribuirà a pacificar el carrer, però haver revertit aquest espai a estacionament de vehicles ho veiem contradictori amb els principis de la mobilitat sostenible.
- Com hem dit, creiem més important les intervencions en el sentit de poder consolidar punts d'encreuament de l'avinguda Catalunya, interseccions que han de ser segures i preferents pels ciclistes. Recordem una de les nostres premisses: primer les persones, després els cotxes.
- Apostem per una xarxa de carrils bici que pugui prescindir majoritàriament dels carrers i avingudes més utilitzades pels cotxes.