20 d’octubre del 2020

Avinguda Catalunya d'Amposta i les bicicletes

Amb els treballs de pintat de noves places d'estacionament per a cotxes a l'avinguda Catalunya d'Amposta s'ha obert de nou el debat sobre com hauria de ser aquest vial. L'opció de fer-ne una rambla amb un passeig central sempre ha planat sobre l'horitzó dels governs municipals, i com era d'esperar ara s'ha introduït la variable bicicleta a les propostes.


Per part de Viure en bici el nostre posicionament és el següent:

  1. Entenem que aquesta remodelació, si es pot dir així, no té res a veure amb el pla de mobilitat sostenible d'Amposta.
  2. Que des del nostre punt de vista, l'avinguda Catalunya d'Amposta no és un eix prioritari pels interessos de la mobilitat en bicicleta, i que per tant no veiem la necessitat en que hi hagi un carril bici en aquesta via, i molt menys sobre una hipotètica vorera central compartint espai amb els vianants. Els passejos o carrils bici centrals generen problemes de seguretat viària, especialment a les cruïlles, interseccions i rotondes. Apostem sempre pels carrils bici laterals, més fàcils d'implementar i segurs a l'hora de superar les interseccions.
  3. Actualment l'avinguda Catalunya no és una via urbana massa recomanable per anar en bicicleta, ja que es tracta d'una via amb una gran intensitat de trànsit i generalment amb velocitats altes, fet que la converteix en molt poc segura. Amb aquestes condicions només seria ciclable amb un sistema de carril bici segregat.
  4. Reduir intensitat i velocitat (pacificar) és una de les condicions per a poder compartir la calçada amb els cotxes, però a banda de limitar la velocitat amb senyalització o pintar la calçada, cal complementar-ho amb altres actuacions (xicanes, sharrows, coixins berlinesos, etc) per a que esdevingui realment efectiu i segur.
  5. Haver eliminat un carril en calçada contribuirà a pacificar el carrer, però haver revertit aquest espai a estacionament de vehicles ho veiem contradictori amb els principis de la mobilitat sostenible.
  6. Com hem dit, creiem més important les intervencions en el sentit de poder consolidar punts d'encreuament de l'avinguda Catalunya, interseccions que han de ser segures i preferents pels ciclistes. Recordem una de les nostres premisses: primer les persones, després els cotxes.
  7. Apostem per una xarxa de carrils bici que pugui prescindir majoritàriament dels carrers i avingudes més utilitzades pels cotxes.