6 de setembre del 2020

En bicicleta a l'escola

Aviat començarà el curs escolar, i amb això la necessitat de desplaçaments entre les llars i les escoles. Pel motius que tots sabem se n'ha parlat molt dels avantatges de la bicicleta per a mantenir la distància social, per a descongestionar el trànsit, per a millorar la qualitat de l’aire, reduir la contaminació, etc., però avui us explicarem una avantatja que possiblement no heu pensat: l’estalvi econòmic personal.

El meu cas: Visc als afores del nucli urbà, en zona rural, i tenim l’escola a 3.4 km en línia recta de casa, el que es transforma en un itinerari de 6.4 km amb el cotxe i 4.5 km amb la bicicleta, amb un tram no urbà de com a mínim de 2 km.

Si el trajecte el faig en cotxe el temps emprat per a fer el desplaçament és de 9 min, i si a el faig en bicicleta (per una altra ruta), el temps és de 12 min, tot i que no he tingut en compte el temps d’estacionament que es necessita en cotxe (amb bicicleta no hi ha temps d'estacionament, es va de porta a porta). Amb la bicicleta es pot optimitzar el recorregut per carrers i carrils bici que amb el cotxe no pots transitar, i tots sabeu que a les ciutats a les hores d’entrada i sortida de les escoles el trànsit es posa bastant dens, especialment pels cotxes. D’aquí que els temps totals del cotxe i de la bicicleta siguin molt similars, i encara diria més, en un itinerari sense tram interurbà, la bicicleta acabaria millorant el temps de desplaçament respecte el cotxe.

Anem a pels números.

Amb el cotxe faria 51.2 km cada dia, i amb la bicicleta faig 36 km/dia. Si traslladem aquestes xifres a euros i a diferents franges temporals, tenim:

 

Cotxe

Bicicleta elèctrica

km/dia

             51,20

                                36,00

km/setmana

           256,00

                             180,00

Km/mes

       1.126,40

                             792,00

km/curs

     10.137,60

                          7.128,00

Consum % - kw/km

8%

0,016

Preu €/l €/kw

            1,20 €

                               0,12 €

€/km

            0,10 €

                          0,0019 €

€/dia

            4,92 €

                               0,07 €

€/setmana

          24,58 €

                               0,35 €

€/mes

       108,13 €

                               1,52 €

€/curs

       973,21 €

                            13,69 €

Estalvi

 

-                        959,52 €


Moure un cotxe és car, això té un cost energètic mig d’uns 10 cèntims d’euro per km desplaçat (en trajectes urbans de trànsit dens podria ser molt superior), i una bicicleta elèctrica no arriba a una cinquena part de cèntim d’euro (0,0019 €), és a dir, 50 cops menys.

Tot plegat representa que al final del curs, de portar al meu fill en bicicleta a l’escola tinc un cost de 13,70 €, i de fer-ho en cotxe aquest cost seria de 973 €. Això representa un estalvi per curs de 959 €. I tingueu en compte una cosa més, en aquests càlculs no s’han tingut en consideració les despeses fixes i variables dels vehicles (revisions, assegurances, manteniment, etc.), els números només contemplen els cost del "combustible", però d’entrada tothom sap el preu de la revisió o dels pneumàtics del seu cotxe. I si enlloc d'una bicicleta elèctrica l'opció fora una de convencional, el seu cost energètic seria 0.

Per acabar, us deixo un enllaç a un article del banc ING que l'any 2015 ja calculava que en un entorn de gran ciutat l'estavi està al voltant del 1.200 €/any, i un vídeo on podreu gaudir dels joves neerlandesos desplaçant-se als seus llocs d'estudi en bicicleta.