23 de setembre del 2020

Presentació de Viure en Bici amb l'Ajuntament d'Amposta

El passat 21 de setembre, vam presentar oficialment l’Associació Viure en bici a l’Ajuntament d’Amposta, en una reunió on hi van assistir per part de l'Ajuntament l'Alcalde i el regidor de Governació i de Turisme, i per part nostra entitat el president i el secretari.

L’objectiu primer de la reunió era donar a conèixer la nostra entitat i postular-nos com a públic interessat en qualsevol presa de decisió, consulta o projecte relacionat amb la mobilitat, la bicicleta com a mitjà de transport i el cicloturisme. Volem fer valer la veu dels ja més de 50 socis que té l’entitat en menys de 2 mesos de vida, un fet que demostra el gran interès i que la sensibilitat social envers la mobilitat sostenible va a l’alça. Cada dia són més les persones que desitgen uns carrers de les ciutats més amables (menys soroll, menys contaminació, menys trànsit de vehicles a motor…).

El segon objectiu era exposar que estem al cas del projecte de mobilitat que l’Ajuntament ha presentat recentment i que ho valorem positivament. Tot i així, des de la comunitat d’usuàries i usuaris de la bicicleta volem fer notar que caldrà treballar conjuntament per a arribar a un bon i funcional model, i en aquest sentit estem oberts a col·laborar tant com sigui necessari. I és per això que aquest dia mateix hem fet lliurament d’un primer escrit amb les principals determinacions i criteris envers la creació de la xarxa de carrils bici de la ciutat d’Amposta i una valoració de l’estat actual, i hem anunciat que estem treballant en una proposta pròpia de xarxa de carrils bici urbans que haurà de servir per arribar al millor pla de mobilitat.

Pensem que la primera xarxa d’itineraris de carrils bici de la localitat ha d’anar dirigida a promoure i facilitar la mobilitat dels xiquets i xiquetes de la ciutat entre els seus domicilis i les escoles i viceversa, d’una forma segura i autònoma. Aquesta xarxa escolar protegida serà el nucli a partir del qual es podran anar enllaçant altres itineraris o destinacions com ara els de les zones perifèriques de treball (polígons i indústries), zones comercials i d’oci, equipaments i serveis municipals, enllaç amb rutes ciclistes i cicloturistes de l’entorn, etc.

Però també pensem que la mobilitat urbana basada en la bicicleta no acaba aquí, caldrà treballar en la implementació d’infraestructures i serveis als ciclistes

  • punts d’estacionament segurs
  • ajustament i disseny de totes i cadascuna de les interseccions amb les vies ciclistes, inclosa la col·locació de senyalització general i particular
  • implementar mesures i polítiques de pacificació del trànsit de vehicles a motor, especialment a l’entorn dels centres educatius
  • promoure i facilitar la intermodalitat en el transport públic, en el que el binomi bicicleta/transport públic té una importància cabdal
  • promoure programes d’educació viària, pels ciclistes però també pels conductors de cotxe
  • generar un nou codi de circulació amb ordenances que protegeixin al ciclista

En breu començarem la presentació de l’entitat a la resta de municipis de territori, per a oferir-los la nostra col·laboració i ajut en la implementació de plans de mobilitat basats en la bicicleta, tant a nivell ciutadà com institucional.

 

Recordem també que aquesta setmana, del 16 al 22 de setembre ha estat la setmana europea de la mobilitat, essent per tant una bona ocasió per reivindicar la bicicleta com transport alternatiu a les ciutats, i lluitar fortament contra el canvi climàtic.